Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC4780467   El Treball per Projectes: Aprendre de Manera Global i Significativa
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/7/2024 - 13/8/2024 (60 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació pel desenvolupament infantil i familiar PRISMA
  
  
  
Tipus activitat   54PR El Treball per Projectes: Aprendre de Manera Global i Significativa
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   135
  
Descripció i   Metodologia:   Els currículums elaborats pel Departament d'Educació de Catalunya constaten la necessitat d'establir un enfocament educatiu que contempli unes competències clau, transversals i específiques que es concreten:

• En l’educació bàsica, afavorint la concepció globalitzada a través de situacions d'aprenentatge contextualitzades que impulsin els sis vectors del currículum: aprenentatges competencials, perspectiva de gènere, universalitat del currículum, qualitat de l'educació de les llengües, benestar emocional, i ciutadania democràtica i consciència global.

• En l’educació infantil, plantejant un aprenentatge globalitzat que tingui en compte 10 idees clau: l’infant del centre, la globalització, el benestar, el joc, l’autonomia, la família, la quotidianitat, la curiositat i creativitat, les emocions, i la inclusió.

D'altra banda, les teories sobre l'aprenentatge, basades en evidències científiques, ens indiquen que cal tenir en compte els aspectes cognitius, els aspectes socioemocionals, la motivació per aprendre i l’autoregulació de l'aprenentatge.

En aquesta línia, aquest curs pretén posar a l'abast de la comunitat docent l’enfocament del treball per projectes i donar a conèixer la seva fonamentació, característiques, disseny, metodologia i avaluació per afavorir l'aprenentatge competencial de l'alumnat. El treball per projectes entra en escena com una perspectiva pedagògica adequada per dur a terme situacions d’aprenentatge, ja que és interdisciplinària i globalitzadora i promou la construcció de coneixements a partir de les idees prèvies de l'alumnat. A més, implica que aquests aprenentatges siguin transferibles a situacions noves, de tal manera que esdevenen significatius, permanents, productius i funcionals.



METODOLOGIA

Les principals característiques metodològiques del curs són les següents:

• Es presenten els materials en els format següents:

- PDF (lectures, guies, annexos, etc.), per tal que cadascú se’ls pugui descarregar i els utilitzi de la forma que cregui més convenient.

- Audiovisual, per permetre un millor assoliment dels continguts.

• Es formen grups reduïts per tal de crear i mantenir un clima de grup que faciliti el seguiment del curs.

• Se segueix un mètode orientat a la contínua interacció, participació i construcció col·lectiva de coneixement, fet que permet que cadascú s’enriqueixi amb els coneixements, experiències i punts de vista dels seus companys.

• S’aconsella que els participants treballin segons la planificació establerta per la formadora, atenent els terminis que s’exposen en iniciar el curs. No obstant això, la relació amb la formadora és bàsicament asíncrona i el seguiment del curs i la realització de tasques és flexible, de manera que es respecten la llibertat horària i les necessitats individuals.


Tipus de difusió de l’activitat: butlletí electrònic mensual a usuaris del Campus Virtual i a escoles de Catalunya, blog Educat, xarxes socials.
  
Objectius   • Adquirir una base teòrica i recursos didàctics per ajudar a incorporar a les aules el treball per projectes.

• Compartir estratègies, materials i recursos d’intervenció a l’aula per millorar la competència del docent en el treball per projectes.

• Reflexionar sobre models de projectes realitzats a les aules d’Infantil, Primària i primer cicle d’ESO.

• Trobar punts en comú entre el treball per projectes i el marc curricular de Catalunya.

• Dissenyar models d’organització horària i d’espais físics dels centres per facilitar l’aprenentatge.

• Conèixer estratègies per fer emergir les idees prèvies de l’alumnat i formular bones preguntes.

• Reflexionar sobre orientacions d’aplicació de diverses estratègies de treball per desenvolupar els projectes.

• Aprendre tècniques de treball cooperatiu i de disseny de grups de treball.

• Entendre models d’avaluació del treball per projectes.
  
Continguts   Mòdul 1. ORIGEN DEL CONCEPTE DE «TREBALL PER PROJECTES» (TP)

• Aprenentatges globalitzadors.
• Origen i fonamentació pedagògica del TP. Teories de l'aprenentatge.
• Vinculació del TP amb el marc curricular. Els 7 principis de l'aprenentatge.

Mòdul 2. CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALL PER PROJECTES (TP)

• Característiques i etapes d'un projecte.
• Temàtiques dels projectes. Relacionem els projectes amb el currículum.
• Inclusió educativa i projectes.
• La gestió del temps. Horaris i organització.
• L'organització de l'espai físic. L'aula i altres possibles escenaris.

Mòdul 3. COM COMENÇAR UN PROJECTE.

• Exemples de pràctiques docents sobre projectes.
• Estratègies per fer emergir les idees prèvies de l'alumnat.
• Les bones preguntes.
• Els objectius del projecte.
• La revisió del punt de partida.
• La implementació del projecte.
• El paper de les famílies i de l'entorn.

Mòdul 4. COM DESENVOLUPAR UN PROJECTE.

• La recerca a través de documents.
• L'observació i l'experimentació. Fem evolucionar les idees.
• La comunicació oral amb els alumnes.
• Les enquestes.
• Les sortides.

Mòdul 5. COM TREBALLAR UN PROJECTE.

• Per què l'aprenentatge cooperatiu? Col·laborar versus cooperar.
• Dinàmiques de cohesió de grup.
• La configuració dels grups.
• Tècniques de treball cooperatiu.
• L'avaluació del treball cooperatiu.

Mòdul 6. COM AVALUAR UN PROJECTE.

• L'avaluació.
• La documentació.
• La programació.
• La comunicació del producte final.
• Idees clau del TP.
  
Formador/a   Magda Blanes / Ester Casas / Tamara Ruiz / Leonor Giménez
  
Avaluació   El pla d’avaluació de l’activitat inclou dos tipus d’avaluació:

1. Avaluació de l’acció formativa a partir d'una enquesta de satisfacció que el professorat participant contesta un cop acaba el curs. Els resultats s'envien cada mes al Departament d'Educació amb l'acta i l'informe final del curs elaborat per les formadores de l'activitat.

2. Avaluació del grau d’aprofitament de l’activitat per part dels participants a càrrec de les formadores.

2.1 Avaluació continuada. Les formadores van fent un seguiment diari de la participació en les activitats, generant debats i aclarint dubtes. Al final de cada mòdul setmanal fan una devolució grupal de cada activitat.

MÒDUL 1. Origen del concepte de «Treball per Projectes» (TP)
El conjunt d’activitats d’aquest mòdul anirà orientat a reflexionar sobre diferents visions del concepte de «Treball per Projectes».

MÒDUL 2. Característiques del Treball per Projectes (TP)
En aquest mòdul es proposa fer una revisió de les diferents etapes del projecte tot desenvolupant accions organitzatives i inclusives.

MÒDUL 3. Com començar un projecte
Les activitats d’aquest mòdul estan orientades a definir l’inici d’un projecte, així com a promoure la formulació de bones preguntes per part de l’alumnat per vincular amb l’entorn més proper el projecte a treballar.

MÒDUL 4. Com desenvolupar un projecte
Per a aquest mòdul s’han dissenyat diferents activitats relacionades amb una notícia sobre un esdeveniment d’actualitat científica, les quals es relacionaran amb diferents estratègies d’aprenentatge.

MÒDUL 5. Com treballar un projecte
Les activitats d’aquest mòdul estan pensades per organitzar diferents dinàmiques de cohesió i configuració de grups i tècniques de treball cooperatiu.

MÒDUL 6. Com avaluar un projecte
Les activitats d’aquest mòdul conformen un conjunt de propostes pensades per avaluar els projectes des d’un punt de vista competencial, tenint en compte els procediments i els continguts, així com la intervenció del mestre i els aspectes millorables relatius al treball cooperatiu.


2.2 Avaluació final

2.2.1 Qüestionaris d’avaluació

Al final de cada mòdul, els participants han de respondre a un qüestionari amb 10 preguntes relacionades amb els continguts treballats. Es tracta d’una avaluació sumativa predefinida per la mateixa plataforma.

2.2.2 Valoració final privada

En finalitzar el curs, cada participant envia a les formadores una valoració en què respon a unes qüestions sobre el que ha après i sobre l’aplicació dels nous coneixements a la seva pràctica professional.
  
Requisits de  certificació   Per superar el curs cal que s’acompleixin els criteris següents:

* Participar de manera activa i adequada en les activitats d’aprenentatge (fòrums).

* Superar els sis qüestionaris d’avaluació (de 10 preguntes cadascun).

La formadora és la responsable de validar les participacions tenint en compte els objectius de cada activitat i de comprovar si els qüestionaris han estat superats. És la mateixa formadores qui dona el curs per superat o bé comunica al participant si necessita completar alguna activitat o tornar a fer un qüestionari.
  
Persones  destinatàries   Mestres d’Educació Infantil, Primària i primer cicle d’ESO que vulguin iniciar-se o aprofundir en el treball per projectes a l’escola.
  
E-mail   secretaria@prisma.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 20/09/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).